نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر آژانس، در نخستین روز كاری نشست پنج روزه شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی، بیانیه مقدماتی یوكیا آمانو مدیركل آژانس قرائت می شود.

فعالیت‌های آژانس در ارتباط باایمنی هسته‌ای، تشعشع حمل ونقل وزباله هسته ای از جمله بازنگری ایمنی هسته‌ ای2012واجرای برنامه عمل آژانس در زمینه‌ ایمنی هسته‌ای از موضوعات این نشست می باشد.

اعضای شورای حكام موضوعات دیگری چون فعالیت‌های مرتبط با علوم، فن‌آوری و كاربردهای هسته‌ ای و نیز راستی‌آزمایی هسته‌ ای را نیز به مذاكره خواهند گذاشت.

اعضای شورای حكام در این نشست پنج روزه در باره اجرای پادمان در ایران ، سوریه و كره شمالی نیز بحث و گفت وگو می كنند.

** توصیه ایران به اعضای شورای حكام

علی اصغر سلطانیه سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در آستانه برگزاری این نشست به برخی كشورهای عضو شورای حكام هشدار داد كه به رویكرد تخریب فضای همكاری ایران با آژانس، خاتمه دهند.

وی این توصیه را چهارشنبه گذشته در نشست سه ساعته توجیهی سفرای كشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی با حضور 'هرمان ناكارتس' معاون مدیركل، مطرح كرد.

در این جلسه سه ساعته كه پشت درهای بسته برگزار شد، گزارش جدید مدیركل آژانس در باره ایران مورد بررسی قرار گرفت.

سفیر ایران در آژانس پس از این نشست توجیهی به خبرنگار ایرنا گفت:در این جلسه تاكید شد كه گزارش مدیركل متوازن نیست و برخی موارد از جمله توافقات صورت گرفته در دو دور مذاكرات اخیر ایران و آژانس به نحو شایسته منعكس نشده است.

سلطانیه اضافه كرد: در این جلسه همچنین خاطرنشان شد كه در مذاكرات تهران، اصل بر این بود كه ابتدا یك چارچوب و مدالیته شكل بگیرد تا بر اساس آن بتوان اقدامات بعدی را انجام داد.

وی با اشاره به اینكه اصولا قرار نبوده است كه بازدیدی صورت بگیرد، تاكید كرد: قرار بر این بود كه یك چارچوب حقوقی تنظیم شود كه دو طرف تعهدات خود را بدانند و گامها دقیق برداشته شود.

سلطانیه در عین حال افزود: در این جلسه یادآور شدم كه جمهوری اسلامی ایران اعلام نكرده است كه اجازه دسترسی نمی دهد؛ بعد از اینكه چارچوب تعیین شد، اجازه دسترسی نیز داده می شود.

سفیر ایران در آژانس تاكید كرد: هرنوع دسترسی تنها پس از موافقت در چارچوب و مدالیته ای خواهد بود كه كلیه ملاحظات ماازجمله ملاحظات امنیتی در آن درج شود و تعهدات دو طرف كاملا مشخص باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران در طول مذاكرات اخیر با درخواست دسترسی به پارچین موافقت نكرد.

سلطانیه در ادامه گفت: در این جلسه یادآور شدم كه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی نمی توانیم پروتكل الحاقی را اجرایی كنیم و بر این اساس آژانس نباید درخواستی فراتر از 'ان پی تی' ارایه كند.

سفیر ایران در آژانس با اشاره به اینكه 'هرمان ناكارتس' معاون مدیر كل در این نشست، گزارش جدید آژانس در باره ایران را مرور كرد، اظهار داشت: معاون مدیركل آژانس تاكید كرد كه طبق گزارش آمانو فعالیت های ایران در 'فردو' هم از نظر تعداد سانتریفیوژها و هم میزان مواد غنی شده رو به رشد و تحت نظارت آژانس است.

سلطانیه با اشاره به اظهار نگرانی برخی كشورهای غربی در این جلسه در خصوص ادامه غنی سازی در ایران گفت: در پاسخ به آنها تاكید كردم كه جمهوری اسلامی ایران هرگز غنی سازی را تعلیق نمی كند و به فعالیت های خود تحت نظارت آژانس ادامه می دهد.

سفیر ایران در آژانس ادامه داد: در این جلسه همچنین در خصوص تولید سوخت رآكتور تهران صحبت شد وآقای ناكارتس توضیح داد كه این فعالیت ها تحت نظارت آژانس می باشد.

سلطانیه گفت: در پایان این نشست با اشاره به دو دور مذاكرات ایران با آژانس تاكید كردم كه فرایند مثبتی كه شروع شده است، باید مورد استقبال قرار گیرد و همه كشورها مواظب باشند در اظهار نظرات خود این فضای سازنده را مخدوش نكنند.

وی افزود: همچنین به برخی كشورهای عضو شورای حكام هشدار دادم كه به رویكرد تخریب فضای همكاری ایران با آژانس ، خاتمه دهند.

سفیر ایران در آژانس یادآور شد: در طول سالهای گذشته هرگاه ایران گام مثبتی برداشته است، چند كشور معدود در صدد تخریب فضا برآمده اند.

** حضور گسترده خبرنگاران برای پوشش این نشست

خبرنگاران زیادی از رسانه های مختلف جهان از نخستین ساعات امروز(دوشنبه ) برای پوشش خبری نشست شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی در محل این اجلاس حضور یافته اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی تا ساعتی دیگر در مقر این نهاد بین المللی در وین آغاز می شود.

اروپام 1344**1590**





:: برچسب‌ها: رقص , پرنده , عروسی ,
:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: